Doprava již od 400 kč zdarma!

Výlety za vodou #1 Padrťské rybníky v Brdech

Minulý víkend jsme vyrazili do Brd, které jsou pro nás takovou malou Šumavou. Na rozdíl od ní se tam ale dostaneme z Prahy autem do hodiny. Tento bývalý vojenský újezd byl donedávna veřejnosti uzavřený, díky čemuž si zachoval velmi přírodní ráz. Čekají vás zde hluboké lesy protkané spoustou více či méně zpevněných a značených cest, široké pláně a vrcholky s krásnými výhledy. Teče zde několik křišťálově čistých potoků. V částech, které jsou vzdálenější od velkých měst bývá navíc poměrně malá koncentrace lidí. Tato krása je vykoupena daní v podobě absence občerstvovacích zařízení a relativně omezených parkovacích možností.

Zazvor olej aroma lampa flowbase-7_1

My jsme náš výlet začali v Kolvíně u Skořice, kde se nachází nově vybudované parkoviště. Jako jedno z mála leží přímo na okraji teprve od roku 2016 chráněného území, a to v nadmořské výšce až skoro 600m. Z něj se chystáme na dvouhodinový okruh po kopcích a loukách, zcela mimo dopravu a civilizaci. Jako občerstvení poslouží pouze vlastní zásoby a k případnému odpočinku poslouží občasná hromada klád nebo pařez. Vydáváme se pěšky po cestě do kopce, míjíme značku se zákazem vjezdu a po děravé cestě stoupáme vzhůru směrem k vrcholu Palcíř. Po pár set metrech uhýbáme doleva na luční cestu, dle mapy značenou modrou turistickou značkou. A brzy se nám otevírá daleký rozhled do kraje směrem k západu.

Zazvor olej aroma lampa flowbase-8

Zatímco v Praze a celou cestu po D5 jsme byli v mlze, tady jsme během chvíle nabrali výšku, tak jsme na plném slunci a díváme se na oblaka, které zahalila údolí pod námi. Brzy jsme už skoro na vrcholu, u kraje lesa. Online mapa v telefonu ukazuje, že by zde mělo být jezírko. Zíráme do prohlubně, kde ve skutečnosti žádná voda není. Zbyla zde jen vyschlá zarůstající paseka, který jezírko připomíná už pouze svým tvarem. Zvláštní pohled.

Zazvor olej aroma lampa flowbase-3

Poté nás čeká půl hodinka cesty v hustém tichém lese, opustíme modrou a držíme se zkratkou vpravo, než se před námi rozprostře široká náhorní planina s cílem naší cesty - Padrťskými rybníky. Scházíme po cestě přímo až k nim. Pohled z hráze na obrovskou vodní plochu je krásný, chvíli jen vímáme ten poklidný přírodní prostor. Svým způsobem nám připomíná moře, když pozorujeme malé vlnky, které vznikají, když hladinu čeří lehký vánek. Voda je zde tam, kam patří.

Zazvor olej aroma lampa flowbase-6

V zimě je den krátký, tak je čas vyrazit zpátky. Nechat se překvapit tmou v těchto hlubokých lesech by asi nebylo dvakrát příjemné. Máme rádi okruhy a poznávání nových míst. Proto volíme jinou cestu, po cyklotrase 2251, na kterou se brzy napojuje jiná modrá turistická trasa. Znovu tak vystoupáme k vrcholu hřebenu, který jsme již jednou překročili. Svižně pokračujeme po bývalé vojenské asfaltce, kde nás nadchne magické zlatavé světlo pomalu zapadajícího slunce.

Zazvor olej aroma lampa flowbase-4

Cestou míjíme ceduli, která odkazuje na bývalou vesnici Kolvín, z níž nezbylo nic než pár teréních zlomů. Obyvatele odsud kvůli vojenskému prostoru nejdříve vyhnali nacisté. A tak se po válce se vrátili, aby je znova vyhnali a domy jim zbourali v padesátých letech komunisté. Říkáme si, to snad není možné, být vyhnán z domova hned dvakrát. A teď už slunce na vzdáleném obzoru zapadá před očima, my s posledními zbytky světla dorážíme zpět do Kolvína, kde nás na parkovišti čeká auto. Ušli jsme 9 km, cestou jsme potkali jen pár turistů a cyklistů, tak si přijdeme příjemně unavení a odpočinutí zároveň.

Byl to o kapku lepší den.

Shrnutí výletu:

Oblast výletu: Brdy, Padrťské rybníky

Výchozí bod: Kolvín u Skořice

Časová náročnost: 2 hodiny

Vzdálenost: 9 km

Terén: lehký, kombinace lesních cest a asfaltové cesty